fbpx
  • 6 maja 2020
  • Agnieszka Kucińska
  • Druk

W swojej zawodowej pracy codziennie mam styczność z projektami i plikami, które docelowo muszę przygotować do druku. W zależności od rodzaju projektu i technologii, w której drukuję pojawiają się inne specyfikacje, jak taki plik przygotować. Pomimo tego postanowiłam poruszyć temat jakim jest przygotowanie do druku plików, z którymi spotykamy się praktycznie zawsze bez względu na rodzaj pracy.

Format

Przed przystąpieniem do składu projektu, a nawet bym powiedziała, że przed samą jego wyceną, należy ustalić, jaki będzie format. Bez wiedzy, jakie wymiary ma nasz projekt, będziemy błądzić po omacku. Jeszcze, gorzej kiedy pod koniec pracy okaże się, że musimy zmienić jego wielkość. Zaadoptowanie tego co już mamy pod nowy format, może zająć nam dodatkową godzinę. Jeśli to kwestia kilku milimetrów nie ma problemów, ale jest to frustrujące. Lepiej kiedy informacje o innym formacie dostajemy przed drukiem. Wtedy możemy jeszcze coś zmienić, bo te parę milimetrów może mieć kluczowe znaczenie.

Spady

Brak spadów w naszym projekcie może okazać się zgubny dla efektu końcowego. Spotkałam się już z sytuacjami gdzie drukarnia otrzymując plik bez spadów rozciągała całość poza granice strony. Kończyło się to ucięciem projektu. Jak już wspomniałam kilka milimetrów może mieć ogromne znaczenia. Spady to najczęściej obszar 3-5 milimetrów zadrukowany na arkuszu, który zostaje odcięty w procesie wykończenia wydruku. Jeśli tło naszego projektu jest inne niż białe (może to być grafika, zdjęcie) musimy je wyciągnąć poza właściwy dokument, czyli na spad.

Font na krzywe

Kolejną kwestią jest tzw. „krzywienie” fontów, czyli zamienianie ich na kształty, obrys. Jest wiele przeciwników stosowania tego zabiegu. Jeśli ręcznie zamienicie font na obrysy, stają się one lekko pogrubiony. Proces takiego „krzywienia” możecie wykonać w programie Adobe Acrobat Pro DC, czyli w wersji rozszerzonej tego programu, którą znajdziecie w licencji Adobe (więcej o tej metodzie opowiem innym razem). Dlaczego musimy zamieniać font na krzywe? Drukarnie nie posiadają wszystkich możliwych czcionek, które istnieją na świecie. Może zdarzyć się tak, że teksty w pliku zostaną zamienione na domyślną czcionkę, albo kompletnie się wysypią na bliżej nieokreślone krzaczki. To tak, jak sami dostajecie pliki otwarte do edycji bez fontów, otwieracie je u siebie i otrzymujecie błąd, że brakuje czcionek, ponieważ nie macie ich wgranych u siebie na komputerze. Aby usprawnić pracę wszystkich, do drukarni należy dostarczyć plik spłaszczony, co pozwoli nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji.

Paleta barw

Użycie kolorów w naszym projekcie ma bardzo ważne znaczenie. Podstawowy system barw to CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK)., który składa się z czterech kolorów składowych. Możemy dodać również kolory dodatkowe np. PANTONE, mówiąc kolokwialnie to wymieszany specjalnie jeden kolor. Takie kolory specjalnie są droższe, chociaż to jeden kolor, zostaje on specjalnie przygotowany. Często przy projektach, które używają kolorów PANTONE, mamy zastosowany jeden lub dwa kolory dodatkowe. Przy specyfikacji do druku możemy spotkać się z określeniami np. 4/4 (zadruk dwustronny 4 kolory CMYK), 4/0 (zadruk jednostronny 4 kolory CMYK), 1/1 (zadruk dwustronny 1 kolor blacK), 5/0 (zadruk jednostronny 4 kolory CMYK + 1 dodatkowy).

DPI

DPI, potocznie tak nazywamy PPI, czyli miarę rozdzielczości obrazów rastrowych (zdjęć). Wartość DPI  jest uzależniona od liniatury (parametr określający budowę rastra, ilość kropek lub linii na cal). Minimum to 150 LPI, a standard 175 LPI. Aby określić rozdzielczość, należy PPI pomnożyć przez pierwiastek z dwóch, jest to liczba 1,41, którą zaokrąglamy do dwóch. Stąd dla liniatury 150 LPI mamy 300 DPI, a dla 175 LPI, mamy 350 DPI.

Oprócz liniatury ważne jest z jakiej odległości będziemy oglądać wydruk. W standardzie przyjęło się, 300 DPI dla wydruków oglądanych na odległość wyciągnięcia ręki. Wartość 250 DPI dla formatów powyżej B1 (np. plakaty). Wydruki na foliach (oklejanie witryn), rollupy wystarczy 150 DPI. Przy wydrukach wielkoformatowych stosujemy 100 DPI, a nawet mniej.

Podsumowanie

W moim odczuciu to kluczowe 5 zasad przygotowania do druku, o których warto pamiętać, bez względu na rodzaj projektu i parametry druku. Oczywiście to nie wszystko, pamiętajmy że każda drukarnia ma swoje zasady i specyfikacje. Warto przed samym projektem, jeśli wiemy gdzie będzie drukowany projekt, skonsultować się z drukarnią. To uchroni nas w jakimś stopniu od nieprzewidzianych komplikacji. Jeśli artykuł Was zaciekawił i był pomocny oraz chcielibyście więcej wpisów odnośnie druku, zapraszam do pozostawienia komentarza.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *