fbpx
  • 2 września 2020
  • Agnieszka Kucińska
  • Druk

Jako projektant w większości przypadków zdarza mi się wyceniać pracę kreatywną. W niewielu przypadkach zajmuję się osobiście zleceniem druku i wysyłką. Na warsztat chciałabym wziąć katalog. To oczywiście szeroko pojęta forma, ale za moment przejdziemy do konkretów. Ustalimy sobie krótką listę, jak wycenić katalog do druku. Jakich informacji potrzebujemy, aby przekazać nasze zapytanie drukarni.

Format

To jakie wielkości będzie nasz katalog jest bardzo istotne już podczas samego procesu projektowego. Im bardziej standardowy format tym mniejsze koszty. Formaty mniej typowe, gdzie mniejsza ilość użytków mieści się na jednym arkuszu zwiększy wycenę. Format podajemy w mm tzw. wielkość netto, czyli po docięciu (bez spadów).

Ilość stron

Przy określonej oprawie katalogu będzie miała znaczenie ilość stron wnętrza. Oprawa introligatorska to sposób wykończenia polegający na złączeniu kart wnętrza z okładką. Przy oprawie zeszytowej (zszywki) lub szytej, czy szyto-klejonej ilość strony musi być wielokrotnością jednej składki (jedna składka = 4 strony). Przy oprawie tylko klejonej możemy w naszej publikacji zamieścić dowolną ilość stron.

Rodzaj papieru

Papier to temat rzeka. Ich wybór jest tak ogromny, że czasami trudno się zdecydować. Oprócz rodzaju zlecenia (w tym przypadku katalog) musimy znać też jego przeznaczenie. Chodzi tutaj o to, jak bardzo katalog będzie eksploatowany (używany). Czy zawiera jakieś dane statystyczne, czy pełni raczej funkcję albumu. Przy publikacjach bardziej biznesowych będzie zależało nam na lepszej jakości papieru i wyglądzie. Folder z ogłoszeniami, który wychodzi raz w miesiącu może mieć wariant nisko budżetowy. Warto takie informacje przekazać drukarni, a osoba zajmująca się wyceną na pewno doradzi nam kilka wariantów.

Kolor

Zadruk 4/4 oznacza pełen kolor zadrukowany dwustronnie. Wariant 1/1 to zadruk dwustronny, ale tylko w czerni. To bardzo ważna informacja. Zadruk w pełnym kolorze będzie droższy niż składający się tylko z koloru czarnego. Co nie wyklucza opcji, że okładka może być kolorowa, a środek w czerni. Przykładem mogą być chociażby kolorowanki.

Uszlachetnienia

Prześcigające się technologie oferują nam szeroki wachlarz rozwiązań. Mamy do dyspozycji folie matowe, z połyskiem i soft touch, lakier wybiórczy UV na wybranych elementach (np. na logo lub tytule na okładce), srebrzenia, złocenia oraz wiele innych. Takie warianty są możliwe przy uszlachetnieniach okładki.

Nakład

Bez informacji ile sztuk katalogu chcemy wydrukować (ilość egzemplarzy) nie otrzymamy wyceny. Im wyższy nakład tym koszt produkcji jednej sztuki maleje. Dzieje się tak dlatego, że ta sama moc rozruchowa jest potrzebne gdy wypuszczamy 10 sztuk egzemplarzy i 10 000 sztuk. Dlatego drukarnie często nie chcą realizować niskich nakładów, bo jest to dla nich mało opłacalne, a wymaga tyle samo pracy maszyny co wysoki nakład.

Realizacja i dostawa

Szybki termin realizacji oraz opcja dostawy nie oznakowanej paczki przez drukarnię dla naszego klienta wpłynie na zwiększenie kosztów wyceny.

Dodatkowe koszty

Przy dużych projektach i nakładach często chcemy zobaczyć jak będą prezentować się kolory w druku. Mamy możliwość zamówienie próby kolorystycznej (proof), która będzie odwzorowaniem naszych kolorów w finalnym druku. Coraz częściej wykonuje się proof cyfrowy, pomimo tego, że cały nakład drukowany jest na innym papierze w technologii offsetowej. W zależności od rodzaju papieru różnice są niewielkie.

Jeśli publikacja: Jak wycenić katalog do druku? przydała się w Twoich codziennych obowiązkach projektanta pozostaw komentarz lub napisz co dodałbyś jeszcze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *