Projektant graficzny będący równocześnie przedsiębiorcą musi mierzyć się z wieloma zadaniami, nie tylko projektowymi. Jednym z nich są wyceny. Wydawać by się mogło, że stworzenie jednego cennika rozwiąże wszystkie problemy. Ile zapłacimy za projekt logo? Odpowiedź nie jest jednoznaczna: to zależy.
Jak wyceniać?
Praca grafika polega na świadczeniu usług stąd nie ma jednego określonego cennika, który możemy wystawić na stronie. To nie załatwi sprawy. Możemy oczywiście podać widełki cenowe, a to już z pewnością jakiś punk wyjścia dla potencjalnego klienta. Jednak różnica między 500 zł, a np. 5 000 zł jest ogromna. Takie widełki mogą okazać się małym wyjaśnieniem, a wręcz przerazić osobę zamawiającą logo. Czy taki mały znaczek naprawdę może kosztować kilka tysięcy złotych? Za co płaci klient?
Czym jest logo?
Znak firmowy ma reprezentować markę i wyróżnić ją na rynku. Ma być unikatowy i wyrażać wartości jakimi kieruje się firma. Oprócz swojej wyjątkowości i niepowtarzalności ma łatwo zapadać w pamięć. Prosty w odbiorze i przyciągający znak nie oznacza, że stworzenie logo to szybki proces. Na efekt końcowy, a co za tym idzie ostateczną wycenę ma wpływ wiele składowych. Koszt logo to nie tylko sam projekt, ale cały proces projektowy.
Genialny pomysł
Na początku potrzebujemy dobrej analizy rynku oraz samej firmy. Zbieramy informację za pomocą briefu. Dowiadujemy się czym zajmuje się firma, jaki jest jego klient docelowy oraz jakie wyznaje lub chce wyznawać wartości, co jest dla nich kluczowe w komunikacji z odbiorcą.
Pomocne na tym etapie mogą przydać się inspiracje nie tylko graficzne, ale i kolorystyczne. Przyglądamy się konkurencji nie po to, aby przekopiować to co proponują, ale stworzyć coś innego, wyróżniającego firmę spośród innych.
Później przychodzi etap koncepcji, szkiców i wstępnych projektów. Nawet jeśli wydaje nam się, że wpadliśmy na świetny pomysł, swoisty strzał w dziesiątkę, musimy sprawdzić czy coś podobnego nie zostało już stworzone przez kogoś innego.
Prezentacja
Aby atrakcyjnie zaprezentować stworzone przez nas koncepcje klientowi warto przygotować wizualizacje. Umieścić logo na makiecie (mockup) np. wizytówki, papieru firmowego lub opakowaniu. Pozwoli to nam i klientowi wyobrazić sobie, jak stworzony znak będzie funkcjonował w użyciu. Całość zależy od tego dla jakiej branży projektujemy znak. Nie wszystkie elementy identyfikacji wizualnej zostaną w przyszłości użyte przez klienta. Mimo to warto pamiętać podczas projektowania o tym, aby logo dało się skalować na wielu płaszczyznach.
Klient po wybraniu jednej z przedstawionych, moim zdaniem minimum trzech propozycji, ma możliwość jeszcze wprowadzenia poprawek. To ile serii poprawek uwzględnimy w projekcie ma wpływ na koszt końcowy zlecenia. Musimy wziąć pod uwagę, że poświęcimy na zmiany następne kilka godziny, albo nawet dni.
Nie zapominajmy, że nasza korespondencja z klientem, rozmowy telefoniczne oraz spotkania to również czas jaki poświęcamy na zaprojektowanie ostatecznej wersji logo. Nie obawiajmy się doliczyć tych kilku godzin w kosztorys.
Po ostatecznej akceptacji, przychodzi czas przygotowania wszystkich technicznych aspektów logo. Końcowa ich ilość zależy od początkowych ustaleń. Absolutną podstawą jest przekazanie plików w różnych wariantach kolorystycznych, w formatach zarówno nadających się do druku oraz publikacji online. Logo może mieć różne układy i w zależności od tego gdzie będzie prezentowane, rekomendowane jest użycie podstawowej formy lub jej wariantu dodatkowego np. wersji poziomej.
Etap końcowy
Osobiście nie wyobrażam sobie przekazania klientowi plików bez mini księgi znaku. Tak to nazywam. Nawet jeśli moje zlecenie nie obejmuje pełnej księgi znaku, ja od siebie tworzę projekt w którym umieszczam: pole ochronne znaku, wariant podstawowy i dodatkowy, wszystkie odmiany kolorystyczne, składowe kolorów oraz użytą typografię.
Jak widzisz wszystko ostateczny koszt to składowa wielu czynników. Nie zapominaj o tym, że klient również płaci za Twoje umiejętności i doświadczenie. Dlatego powierza zaprojektowanie logo profesjonaliście.