fbpx

Słowo misja kojarzy mi się z zadaniem do wykonania. Wszystkie rzeczy, czy systemy, powstają w naszym świecie w jakimś określonym celu. Jednak kiedy ten podstawowy cel zostaje zaspokojony, zaczynamy szukać kolejnych. Jak wiemy, dzisiejsza cywilizacja nastawiona jest na ciągły rozwój i zbieranie informacji. Nie można poprzestać na jednym zadaniu. Czy ciągłe kierowanie się na zdobywanie jak najwięcej, nie doprowadziło do zagubienia? Gdzie leży problem i jak powinno się go rozwiązać? Jaka jest misja mediów?


Problem współczesnych mediów polega na tym, że zakłamują one rzeczywistość. Dobrze wiedzą, jaką maja siłę przekazu i do ilu ludzi na świecie trafiają. Są jednym z głównych przekaźników informacji. Zatem – pokazując świat i człowieka innymi niż są naprawdę, sprzedają nam zakrzywiony obraz tego kim jesteśmy.


Człowiek, który wnika w strukturę mediów i ją tworzy, ma za zadanie przekazać prawdę. Jeśli jego relacje na temat świata i obywateli będą autentyczne, jest szansa że odbiorca zrozumie co i kto go otacza. Być może dzięki temu będzie mógł zacząć doceniać rzeczywistość i ludzi, nie tylko tych których spotyka na co dzień, ale i tych pochodzących z innych krajów. Zło dzisiejszego świata jest w pewnym stopniu spowodowane przez sposoby budowania rzeczywistości w mediach, które odeszły od funkcji jaką miały pełnić i zwróciły się w przeciwną stronę. Dotarcie do właściwej drogi nie jest łatwe, ale możliwe. Daleko nam do tej dobrej, będącej zarazem fundamentem demokracji, która powinna walczyć o tolerancję dla drugiego człowieka i harmonię kraju.

Wartościowe wiadomości


Świadomość odbiorcy mediów o tym, co jest dobre i złe, i to jakie powinny być media jest już większa. Najbardziej widać to po naszych zagranicznych sąsiadach, gdzie powstają stowarzyszenia, które walczą o dobre imię mediów. Ważne jest to, abyśmy zdali sobie sprawę, że my sami jesteśmy odpowiedzialni za ich stan. Przecież to widz wybiera jakie informacje woli i chcę oglądać. Nie jest prawdą, że odbiorca chce tylko krótkich, szybkich i mało wartościowych wiadomości. Zależy nam na rzetelności, nie chcemy być oszukiwani i karmieni mało wartościowymi produktami, jakie próbują nam przekazać media. Są jednak tacy, którzy uparcie upierają się przy tym, że tylko media odpowiedzialne są za swój zły stan, ponieważ zależy im tylko na materialnych korzyściach, że liczy się tylko pieniądz.

Jeśli człowiek nie może ufać mediom, przestaje interesować się sprawami swojej ojczyzny, czy otoczenia. Upada też siła demokracji, która ma kontakt między rządzącymi a obywatelami, dzięki takim przekaźnikom informacji jak prasa, radio, telewizja i Internet. W momencie, kiedy obywatele odwracają się od mediów, odwracają się od tego, co dzieje się w państwie. Obywatel oczekuje już nie tylko tego, aby dostawać informacji jak najwięcej, liczy się dla niego ich jakość. Pragnie treści, które nie tylko dostarczą mu wiadomości, ale pomogą mu je zrozumieć. Taka jest misja mediów.

Rola mediów


Rozwój technologii, a co za tym idzie środków masowego przekazu, nie może istnieć w oderwaniu od najważniejszych wartości. Jeśli ludzie pracujący nad nowymi technologiami, ekonomią, medycyną bądź innymi aspektami, które dążą do nowych rozwiązań, funkcjonują osobno od kwestii moralnych, miłości i prawdy absolutnej, niemożliwe jest zagwarantowanie ich sprawnego egzystowania w świecie. Ważne jest aby wiedza i nauka szły w parze z moralnością. Media dają możliwość przekazu informacji na szeroką skalę, bez ograniczeń miejsca i czasu. Nie to jest jednak głównym – ich zadaniem. Chociaż wiadomo, że rozwój i podążanie za nowością oraz ciągłe pomnażanie sprawia, że nie skupiamy się na tym co najważniejsze. Wybieramy środki mało wartościowe, które nie mają nic wspólnego z intelektualnym i uczciwym odbiorem. Oczywiście nie oznacza to, że rola mediów nie może być pozytywna. Wpływa na osobowość człowieka, dlatego ważne jest, by przekazywała dobro. Aby tak się stało, należy zastanowić się, jaką ma pełnić rolę. Musi być skierowane na człowieka i system wartości. Musi ukazywać prawdę o nim.

Problemy cywilizacji

W obliczu mediów nie możemy mówić tylko o kwestiach technicznych, praktycznych, o zysku, ale też nie należy tych kwestii rozdzielać. Żeby można mówić o wypełnieniu zadań jakie mają przed sobą media, wszystko musi iść w parze. Nie można przesadzić ani w jedną, ani w drugą stroną. Nie potępia się całkowicie nastawienia na zysk, bo przecież bez tego nie można by mówić o ich funkcjonowaniu. Środki masowego przekazu powinny też wychodzić naprzeciw innym dyscyplinom np. sferom teologicznym. Istotną wydaje się też sprawa edukacji społeczeństwa, dotycząca tego, w jaki sposób powinno się korzystać z różnego rodzaju odbiorników informacji.


Cały problem, tego dokąd zmierzają media i tego, że powinny zawrócić i wybrać właściwą drogę, bierze się z problemów cywilizacji. Nastąpił zwrot ku jednostce, materializacji, poszukiwaniu, pomnażaniu. W tym wszystkim zabrakło wspólnoty.

Podsumowanie

Rozpraszamy się w różne strony, aby nazbierać jak najwięcej. Powinnyśmy skupić się na wartości zdobywanych rzeczy, a nie nastawiać się tylko na ich gromadzenie. To, czy misja mediów poprowadzi ich ku upadkowi zależy od tego czy chcą, aby naszym światem rządziła prawda i miłość, czy fałsz i zło.


Media, a wyzwania XXI wieku, red. M. Bonikowska, Wydawnictwo TRIO, Warszawa 2009.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *