Każdego dnia na swojej drodze natrafiamy na różne komunikaty wizualne. Wszędzie otaczają nas znaki firmowe, które identyfikują nas z daną marką. Wychodząc do sklepu, jadąc tramwajem, idąc do pracy. Projektant za pomocą różnych narzędzi trafia do świadomości odbiorców, którzy później mogą stać się potencjalnymi klientami. Logo, znak graficzny, symbol, sygnet to element identyfikacji wizualnej, który oprócz wartości firmy pełni aspekt kulturowy i społeczny. W prostej formie graficznej, za pomocą linii, płaszczyzn i liter możemy zawrzeć wszystkie niezbędne treści. Istnieje wiele znaków firmowych, które łatwo przywołujemy w pamięci. Chociaż minęły ponad dwie dekady, a ja miałam 7 lat kiedy firma przechodziła restrukturyzację, pamiętam ten charakterystyczny znak złożony z trzech liter: CPN – znak, identyfikacja, historia.
Historia
W sieci możemy znaleźć mnóstwo opracowań logo w formie podstawowej księgi znaku, a nawet całego brand booka. Są one udostępniane projektantom, wykonującym projekty dla konkretnych marek. Możemy się z nich wiele nauczyć, zarówno pod względem stylistycznym, kompozycyjnym, ale również technicznym. Niestety ja odczuwam mały niedosyt. Brakuje na polskim rynku takich opracowań, które byłyby w moim odczuciu kompletne. Tak wydawało mi się do niedawna. Zapytałam na grupie facebookowej Grafmagowe pogaduchy o pewną publikację, która zaciekawiła mnie już kilka miesięcy temu. Zapytałam czy polecają książkę CPN – znak, identyfikacja historia. Jednogłośne padło stwierdzenie, że to najlepsza i jedyna taka publikacja o pierwszej Polskiej księdze znaku i systemu identyfikacji wizualnej. Nie mogłam postąpić inaczej niż ją zakupić.
Opis
Omawiana pozycja książkowa składa się z 200 stron. Niech Was nie przerazi objętość. Pierwsza połowa zawiera treść, zarówno w języku polski jak i angielskim. Uzupełniona jest o wiele zdjęć i materiałów archiwalnych związanych ze znakiem i identyfikacją wizualną Centrali Produktów Naftowych. Druga część to przeskanowane i załączone w skali 1:1 wszystkie strony powstałej w latach 60’ (oraz pozostałe uzupełniane na przestrzeni kolejnych 20 lat) księgi znaku i zasad identyfikacji wizualnej CPN.
Niespodzianka
Od razy pierwszego dnia od otrzymania książki zatopiłam się w jej lekturze, chłonąc wszystkie litery i obrazy. Wtedy też zrodził się pomysł napisania na blogu krótkiej recenzji. Początkowo pomyślałam o obszernym opracowaniu. Jednak z każdą kolejną stroną odkrywałam nowe zaskakujące fakty i materiały graficzne. Pomyślałam sobie wówczas, że to niesamowite uczucie móc przejść przez to samemu bez żadnego spamu. Dlatego jest to raczej opowieść zachęcająca Was do sięgnięcia po tą publikację. Polecam ją zarówno osobą zajmującym się zawodowo projektowaniem graficznym, współpracującym z projektantami oraz dla pasjonatów i osób, które mogły doświadczyć bezpośredniego kontaktu z marką, w latach jej działalności.
Odbiór
Nie muszę wspominać, że książka jest przepięknie wydana. Patryk Hardziej nie raz już pokazał, że zabierając się za formę publikacji (i nie tylko) nie zdaje się na półśrodki. To kompletne dzieło. Pokuszę się o stwierdzenie, że to obowiązkowa lektura dla każdego projektanta znaków i identyfikacji wizualnej. Brakowało na naszym rodzimym rynku takiego opracowania. Może z tego powodu często powstałe formy logo nie spełniają właściwych założeń marki. Nie budzą pozytywnych skojarzeń i nie przyciągają klientów.
Zatrzymaj się
Współczesny skomercjalizowany świat, pędzący za czymś nieosiągalnym zatracił swoje właściwe tory. Chcemy coś szybko, tu i teraz. Stworzenie logo oraz całej identyfikacji wizualnej to złożony proces. Wymaga dokładnej analizy nie tylko konkretnej marki, ale rynku i konkurencji. To godziny rozmów i poszukiwań odpowiedniej koncepcji. To praca leżąca po obu stronach, zarówno samej marki jak i osoby, czy ludzi odpowiedzialnych za projekt wizualny. Ale to już temat na osobny artykuł.
Wspomniałam, że CPN – znak, identyfikacja, historia to kompletne dzieło. Czuję jednak lekki niedosyt. Chciałabym tylko więcej podobnych historii. Napisanych i zaprojektowanych w tak rzetelny sposób. Pokazujących ogromne serce do projektowania, pasję i zaangażowanie.