fbpx

Media ulegają ciągłym przeobrażeniom, rozwojowi i niedającym się zatrzymać zmianom. Komunikowanie się to najważniejsza zaleta prasy, radia, telewizji i Internetu. Ta komunikacja ma pomagać w organizacji codziennych spraw, w tym podstawowym wymiarze naszego życia, oraz podążać za przemianą w świecie i wspomagać sferę polityczną oraz kulturalną. Nie sposób przejść obojętnie obok możliwości jakie stoją w obliczu nowych mediów. Co więcej nie powinno się ich ignorować. Wszechobecne media dają duże możliwości wyboru, spośród wielu informacji. Pokazany w nich świat jest okrojony i zmieniony, w taki sposób, aby zadowolić odbiorcę. Władza musi wziąć pod uwagę, że obecne społeczeństwo jest zarzucane ogromną ilością wiadomości. Dochodzi do swoistego przepełniania, które jest oznaką naszych czasów. Według prawa, każdy obywatel ma prawo dostępu do informacji i możliwości swobodnej wypowiedzi, a co za tym idzie, do rzetelności ich ukazywania.

Media informator


W XXI wieku media są największym skarbcem wiedzy, w szczególności dla tych, którzy lata edukacji mają już za sobą. Świat narzuca takie tempo, że zdobyte wykształcenie na etapie szkolnej edukacji i studiów, nie dostarcza wystarczającej wiedzy. Ciągłe zmiany warunkują konieczność nieustannego kształcenia. Uważam, że każdy odbiorca mediów jest inny. Większą grupę widzów stanowi przeciętny odbiorca, być może dlatego informacje przekazywane są w sposób mało znaczący. Tematy podawane są w prostej formie, aby łatwiej było je zrozumieć „prostemu” człowiekowi. Prowadzi to do tego, że media, obecnie, wolą propagować dziedziny mniej skomplikowane, małostkowe, czy błahe i ogrywać treści w efektowny sposób. Oczywiście im więcej ludzi przeczyta, czy zobaczy, konkretne informacje, tym większy zysk. Podejmowanie się tematów trudnych, skomplikowanych, wymagających inteligentnego odbiorcy wiąże się z ryzykiem. Mimo to zależy nam na tym, aby dane i fakty, jakie do nas docierają, były wartościowe i prawdziwe.


W mojej opinii media są kluczowym informatorem dostępnym dla każdego, w zależności od statusu finansowego. Tak naprawę chcąc nie chcąc napotykamy na różne formy mediów wszędzie: nagłówki gazet w kiosku; wiadomości z radiowego odbiornika w sklepie; a Internet i telewizja do tego stopnia towarzyszą nam w codziennym życiu, że stały się jego naturalnym elementem. Możemy nawet odczuwać swego rodzaju frustrację, jeśli nie mamy chwilowo dostępu do treści któregoś z medialnego zasobu. Istotnie, ciągle jesteśmy spragnieni nowych informacji. Działa to na nas wręcz jak uzależnienie. Każdą wolną chwilę spędzamy na dostarczeniu sobie zastrzyku wiedzy. Często jest to wiedza zbędna, ale potrzeba zostaje zaspokojona. Jadąc autobusem, tramwajem, przeglądamy portale społecznościowe, czytamy gazetę, słuchamy muzyki i czytamy książki, ale moim zdaniem są to już wartości wyższego rzędu.

Gazeta


Gazety traktowane są, w coraz większej mierze jako przeżytek, bądź coś, co stoi już na granicy wymarcia. Jest to oczywiście błędne stwierdzenie. Prasa miała swoje lepsze i gorsze momenty. Była ocenzurowana, niektóre tytuły albo zostawały likwidowane, albo ograniczony był ich nakład. Niemniej to wciąż jedno z ciekawszych mediów, łatwo dostępne. Internet jest pewnym zagrożeniem, ale łatwiej chwycić w rękę gazetę, po to by przeczytać o tym co dzieje się w kraju, niż szukać dostępu do sieci, chociaż jest ona już wszędzie. Bezpłatne gazety to niebezpieczeństwo dla poczytnych tytułów prasowych. Walka o zysk jest wszędzie. Reklamodawcy stawiają sobie coraz większe wymagania do tego gdzie i jak mają być umieszczane ich treści. Jednak wciąż istnieją, i na pewno będą, amatorzy prasy, którzy chętnie przerzucają zadrukowane kartki w poszukiwaniu swoich ulubionych rubryk. Internet będzie wówczas tylko rozszerzeniem tych mediów.

Radio

Radio tym różni się od innych mediów, że może być naszym towarzyszem wszędzie, gdzie się znajdujemy. Dzieje się w czasie i nie ogranicza nas, zmuszając do tego, by oderwać się od wykonywanych w danym momencie czynności. Nie operuje obrazem. Za pomocą dźwiękowych znaków opowiada nam całą historię. Jak w przypadku telewizji, czy Internetu nie daje nam możliwości działania kilkoma płaszczyznami przekazu, wykorzystując jeden zmysł – słuch. Tutaj za pomocą słów zostaje przedstawione wszystko to, co nie tylko jest treścią audycji, ale to, co było przed, dzieje się w trakcie i tego co za chwilę nastąpi. Słuchacz dzięki swojej wyobraźni, z takiej porcji informacji, może sam wykreować obraz w głowie.

Telewizja

Telewizor dzisiaj jest obecny w każdym domu, jakby na równi z członkiem rodziny. Planujemy urządzanie domu, zawsze z myślą o tym gdzie będzie centralne miejsce, z którego codziennie będziemy wchłaniać obrazy i dźwięki ze szklanego odbiornika. Telewizja przenika do naszego życia i kreuje system wartości. Musimy być czujni i zaopatrzyć się w wiedzę, która pozwoli nam zapanować nad chaosem płynącym z ekranu telewizora. Zapanować znaczy wiedzieć co jest ważne, a co ma tylko płytki charakter. Telewizja ma ogromny wpływ na edukację, zwłaszcza najmłodszych. W większości przypadków jest pierwszym źródłem informacji, z jakim młoda osoba ma kontakt, nawet wcześniej niż z innymi dziećmi. Rodzice muszą być ostrożni i odpowiednio równoważyć dostęp do mediów. Telewizja ma wiele zalet i jest dobrym punktem poznawania świata, ale tylko wtedy, kiedy trafia do świadomego odbiorcy.

Internet

W przypadku Internetu jest to medium, które w znacznym stopniu usprawniło wydajność pracowników. Jest nieograniczoną przestrzenią, gdzie bez względu na czas i miejsce, możemy się poruszać. Dzięki przeglądarkom internetowym, które obecnie są już dostępne za darmo, łatwo i szybko docieramy do informacyjnych zasobów sieci. Handel w Internecie to kolejny krok w rozwoju mediów. Przyspiesza on relacje na linii firma – klient. Wystarczy wpisać w przeglądarkę adres strony, aby przenieś się do sklepu, bez wychodzenia z domu.

Podsumowanie

W mojej opinii Internet to dzisiaj miejsce, do którego dążą wszystkie inne sfery medialne. Tutaj możemy słuchać muzyki, oglądać filmy, czytać wiadomości. To jakby świat w pigułce. Warto odpowiednio go dawkować, aby nie wpaść w uzależnienie. Sieć tak bardzo przenika do naszego życia, że nie wyobrażamy sobie bez niej nawet chwili. Pamiętajmy, że nawet wtedy, nie należy zapominać, o otaczającej rzeczywistości.


Media, a wyzwania XXI wieku, red. M. Bonikowska, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2009

P. T. Nowakowski, Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice, Maternus Media, Tychy 2002


S. Morris i P. Dickinson, Doskonały handel elektroniczny, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2001, s. 5-15

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *