Zdarzyło Ci się, że klient wrócił z reklamacją, bo kolory na wizytówkach różniły się od tych na ulotkach? Albo, że na monitorze komputera kolory wyglądają inaczej niż na wydrukowanym katalogu? Skąd taka różnica przecież wybrałem jeden kolor, a mam dwa różne? Duży wpływ na wygląd końcowy ma medium, na którym przedstawimy konkretny kolor. W skrócie, papier ma znaczenie.
Rozpoczynając swoją pracę projektanta graficznego, moim marzeniem było pracować w bardzo dobrej agencji reklamowej, zajmować się projektowaniem graficznym, tworzyć i komponować za pomocą plam, linii, kształtów i liter. Nie sądziłam, że dzięki pracy w drukarni moją pasją stanie papier. Tak naprawdę chyba podświadomie już od dziecka uwielbiałam to medium. Kolorowanki, bloki rysunkowe i niezliczona ilość notesów towarzyszyła mi odkąd pamiętam. Kiedy poszłam do szkoły średniej kolorowanki zamieniłam na szkicowniki, arkusze papierów, podobrazia, tektury. Wizyta w sklepie plastycznym była i jest do dzisiaj dla mnie, jak wycieczka do wesołego miasteczka.
Podział podstawowy papierów
W swojej pracy szczególnie dbam nie tylko o projekt jako plik, który dostarczę do klienta, ale z chęcią towarzyszę przy produkcji, służąc radą i nadzorując pracę drukarni. Mam świadomość tego, że klient niekoniecznie musi wiedzieć jaki papier jest najlepszy do wydruku wizytówek, a jaki do katalogu reklamowego.
Obecnie rynek posiada ogromny wybór papierów. Podstawowy podział to – powlekane i niepowlekane. Powlekane posiadają dodatkową, nazwijmy to, powłokę ochronną, która sprawia, że papier jest bardziej trwalszy. Mogą być matowe lub z połyskiem. Kolory dzięki takiej powłoce są bardziej intensywne niż na papierach niepowlekanych. Papier niepowlekany chłonie większą ilość farby, w wyniku czego kolor jest przygaszony.
Inne rodzaje papierów to syntetyczne, samoprzylepne, samokopiujące, kartony, tektury, ozdobne, ekologiczne, bibuła. Wybór odpowiedniego zależy od tego co dokładnie będziemy chcieli wydrukować.
Rodzaje papierów
Papiery syntetyczne dzięki swojej wytrzymałości i odporności na czynniki chemiczne, wodę, tarcie, promieniowanie UV, doskonale sprawdzają się przy wydrukach przeznaczonych do zewnętrznej ekspozycji oraz tam gdzie wiemy, że będzie on bardziej eksploatowany: identyfikatory na konferencję, menu do restauracji, opaski na rękę, mapy.
Papiery samoprzylepne mają takie same właściwości jak papiery powlekane i niepowlekane oraz posiadają dodatkową warstwę z klejem. Znakomicie sprawdzą się przy produkcji etykiet, naklejek bullet journal, naklejek np. w książeczkach do kolorowania.
Papiery samokopiujące używane są w dokumentach, przy wystawianiu rachunków, potwierdzeniach wpłaty, gdzie potrzebna jest kopia w kilku wersjach.
Kartony mogą być bielone lub naturalne o różnej strukturze i grubości. Mają zastosowanie przy produkcji okładek do książek, ekspozytorach reklamowych, teczkach, opakowaniach.
Tektury introligatorskie są bardzo sztywne. Na rynku wykorzystywane są przeważnie do materiałów kaszerowanych: segregatorów, podkładek, puzzli, okładek książek, również przy opakowaniach, a nawet certyfikatach. Wszystko zależy jaki efekt końcowy chcemy uzyskać.
Papiery ozdobne, a także ekologiczne (z recyklingu) idealnie nadają się na zaproszenia, koperty, vouchery, certyfikaty, a także wizytówki.
Papier i jego parametry
Przy wyborze papieru ważna jest jego gramatura, czyli gęstość papieru , która decyduje o grubości i trwałości. Im mniejsza gramatura tym papier jest bardziej prześwitujący. Dla wizytówek zastosujemy gramaturę od 250 g – 450 g, a nawet grubsze jak MultiLoft 925 g (papier składający się z trzech warstw, zewnętrzne są białe, a środkowa w kolorze), a dla stron w książce od 80 g – 150 g. Rozpiętość jest szeroka dla gramatury papieru, ale to nie jedyny parametr.
Przy produkcji papieru wprowadza się do niego wypełniacz, czyli warstwę pigmentu, dzięki której papier jest bardziej biały i nieprzezroczysty. Każdy papier jest jednak inny i posiada inną ilość wypełniacza. Warto przedstawić drukarni co będziemy chcieli wydrukować i do czego będzie nam służył taki wydruk.
Papier ma znaczenie
Rozpisałam się o papierze, ale zapomniałam o najważniejszej kwestii i kluczowym temacie artykułu. Dlaczego warto robić próbny wydruk? Wspomniałam, że papiery niepowlekane chłoną bardziej farbę, w wyniku czego kolory są przygaszone, a na papierach powlekanych są bardziej wyraziste. Woilà, o to główny powód. Każdy papier ma inną strukturę, ilość wypełniaczy, większy lub mniejszy stopień białości papieru. Jeśli na to wszystko dodamy jeszcze uszlachetnienia, folie matowe, z połyskiem, lakier UV zobaczymy, że ten sam wydrukowany projekt w różnej konfiguracji, będzie miał inne kolory. Oczywiście nagle z zielonego nie zrobi się niebieski (chyba, że maszyna coś pomiesza, złośliwość rzeczy martwych), ale odcień jednego koloru może być różny na wizytówce wydrukowanej na papierze kredowym (powlekanym), a inny jeżeli jeszcze dołożymy do tego folię.
Pomocne narzędzia
Coś na co nie mamy osobiście wpływu jako klient, to źle skalibrowana maszyna do druku, która może przekłamywać kolory, albo zwykły ludzki błąd, bo przecież każdy się może pomylić. Wybrać zły papier lub zapomnieć o wspomnianej wcześniej kalibracji.
Z pomocą przychodzą wzorniki i próbniki papierów, na których znajduje się wydrukowana ta sama grafika. Ma to na celu pokazać nam, jak ten sam projekt wygląda na różnych papierach. Niestety nie wiemy jakie składowe kolorów miał dany projekt na próbniku, dlatego warto, już po konsultacji z drukarnią, wybrać kilka różnych papierów i zlecić wykonanie próbnego wydruku na każdym z nich.
Oczywiście zaraz ktoś będzie krzyczał na alarm, że przy wydrukach na offsecie próba i tak jest wydrukiem cyfrowym. Obecnie drukarnie dokładają wszelkich starań, aby takie próby, jak najwierniej odwzorowywały efekt końcowy. Przy druku cyfrowym łatwiej o taką próbę, ponieważ koszty produkcji są tańsze, a taka próba często zostaje wliczona w koszt całego zlecenia.
Dzięki pracy w drukarni stałam się bardziej empatyczna i wiem, że nie każdy musi się na wszystkim znać. To co dla mnie wydaje się oczywiste, dla kogoś może być czarną magią. Wtedy przychodzę z pomocą, wsparciem i chętnie doradzę. Kiedy zdarza mi się mieć wątpliwości, sama pytam, dzięki temu uczę się czegoś nowego. We wszystkim należy znaleźć złoty środek i przyjąć sobie do serca, że nie można być doskonałym we wszystkim. Ba nie ma ludzi doskonałych. Nic nie jest doskonałe, ale zawsze można sprawić by wyszło coś odrobinę lepiej, inwestując czas i pieniądze na próbny wydruk.